4. Een Tweede Bron!

18 augustus 2023 - Harfsen, Nederland

Vandaag neem ik jullie mee in de nieuwe informatie die ik zeer recent kreeg over de militaire jaren van Heinrich, zoals ik al aankondigde in verhaal nummer 2.
Omdat ik een aantal weken geleden dit 'project' bedacht, realiseerde ik me ook dat er misschien wel bronnenmateriaal van overheden of private partijen bestaat over welke militair wanneer waar geweest is.

Ik begon met twee mailtjes.

Eentje aan een Nederlandse vriendengroep die al dertig jaar lang jaarlijks naar Verdun gaan om steeds meer te weten te komen over hoe er daar gestreden is (en om bier te drinken trouwens, begreep ik van hun FB-pagina). Hier kreeg ik geen reactie op.

En een ander mailtje aan de Limburgse oprichter van een museum met allerlei rondom Verdun gevonden oorlogsmaterieel. Deze Jean-Paul woont bij dat museum, 40 kilometer bij Verdun vandaan. Hij schreef mij terug dat hij zelf geen tijd had, maar dat hij wel aan zijn vrijwilligers wilde vragen of die zouden kunnen achterhalen of er iets bekend was over Heinrich Lindner. Onderstaand geef ik je eerst de tekst van het informatieverzoek dat ik stuurde, en daaronder de tekst van de reactie.

===============================

Mijn vraag aan Jean-Paul de Vries van Museum Romagne14-18.

ONDERWERP:
Was mijn grootvader bij de slag om Fort de Vaux? Ik ben in bezit van zijn militaire paspoort.
BERICHT:
Beste Jean-Paul de Vries,
Ik heb een bijzondere vraag, zie onderstaand, ik hoop dat u mij op weg zou kunnen helpen! Graag zie of hoor ik uw reactie.
Vriendelijke groet van Henk Lindner, 0031 6 31641973, [email protected]

-------------
Graag zou ik in contact komen met iemand die goed de weg weet tot informatie over een specifieke eenheid van het Duitse leger, waarin mijn grootvader diende in juni 1916.

Mijn grootvader Heinrich Lindner (1896-1980) was militair in de jaren 1915-1917. Wij beschikken over zijn militaire paspoort en weten daardoor dat hij onder meer deelnam aan de Slag bij Verdun, in de periode vanaf 30 mei 1916 tot in de week van 5 tot 9 juni 1916. Hij raakte daar zwaargewond en werd vervoerd naar herstellingsoord Zeithain. Na drie maanden in dit hospitaal moest hij weer naar het front.

Als familie hebben wij niet alle informatie in het paspoort kunnen ontcijferen, begrijpen of duiden. Er staat bijvoorbeeld genoemd bij de bovengenoemde periode "20e Infanterie Regiment, 1e reserve bataljon, 1e reserve compagnie". Dat zal zijn legeronderdeel zijn geweest. Waar ik nu benieuwd naar ben: is uit deze informatie af te leiden of mijn grootvader betrokken is bij de verovering van Fort de Vaux?
Kopie van pagina's uit paspoort kan ik (vooralsnog vertrouwelijk) toemailen.

===============================

De reactie van Jean-Paul de Vries en vrijwilliger Gijs Lohe.

Van: Jean Paul <[email protected]>
Verzonden: zaterdag 12 augustus 2023 10:44
Aan: [email protected] <[email protected]>
CC: Gijs Lohe <[email protected]>
Onderwerp: War for Peace

Bonjour Henk, hier de research resultaten van Gijs, zoals hij ook zegt ik hoop ook dat jullie hiermee verder kunnen.

En Gijs….wederom een grande Merci

Groet Jean-Paul

-------------

Begin forwarded message:

From: Gijs Lohe <[email protected]>

Subject: Re: Form Submission - Contact Romagne 14-18

Date: 12 August 2023 at 10:35:44 CEST

To: Jean Paul <[email protected]>

Heinrich Lindner, geboren 4.4.1896 in Fürth diende gedurende de Eerste Wereldoorlog in een aantal Beierse regimenten.

Op 20.10.1915 trad hij in dienst in het 3. infanterie regiment. Over die periode heb ik niet zo veel kunnen vinden. Op 29.5.1916 trok hij met het 20. infanterie regiment ten strijde. Het 20 IR maakte deel uit van de Beierse 2. infanteriedivisie. De divisie werd van hun frontsector in de Somme streek weggehaald om ingezet te worden bij Verdun. Op 22 mei voerden de Fransen een aanval uit bij Fort Douaumont in een poging het fort te veroveren. De situatie werd nijpend voor de Duitsers aangezien het de Franse lukte het halve fort  in handen te krijgen. De 2 ID werd met grote spoed naar het front gehaald om de Franse van het fort te verdrijven. Op 25 mei was het fort weer compleet in Duitse handen, er werd echter wel nog flink gevochten, iets ten zuiden en westen van het fort. Ook het 20 IR was betrokken bij de gevechten in het Caillette bos. Op 1 juni voerden de Duitsers opnieuw grote aanvallen uit langs een aanzienlijk deel van het Verdun-front. De 2 ID viel aan richting Thiaumont ferme (ongeveer waar tegenwoordig het restaurant Abri de Pèlerins staat) en de Ouvrage de Thiaumont. Op 9 juni 1916 raakte Heinrich gewond aan zijn neus door een vlakbij inslaande granaat. Zoals bij u bekend herstelde hij in het lazaret Zeithain.

Hij was dus niet betrokken bij de gevechten rond Fort Vaux, maar vocht in de omgeving rond Fort Douaumont.

Op 1.3.1917 werd hij ingedeeld bij het 30 infanterie regiment dan onderdeel uit maakte van de 15 Beierse infanteriedivisie.  Van 1.3 tot 30.3.1917 lagen ze in reserve.

Van 30.3 tot 10.5.1917 namen ze deel aan de stellingenoorlog in Lotharingen.

Van 11.5 tot 20.5.1917 lagen ze in reserve bij het 7e Leger.

van 20 5 tot 20.7.1917 namen ze deel aan de gevechten bij de Chemin des Dames.

van 21.7 tot 20.8.1917 lagen ze weer in reserve bij het 7e Leger.

van 22.8 tot 9.9.1917 vocht hij weer bij Verdun waar de Fransen aanvallen uitvoerde.

Als laatste diende Heinrich in het 16 infanterie regiment. Maar hoe de oorlog voor hem ten einde kwam heb ik helaas niet kunnen ontdekken.

Als u wilt kan ik nog eens naar de scans van zijn Militärpas kijken.

Hopelijk heeft u hier iets aan.

Met vriendelijke groet,

Gijs Löhe

===============================

Tot slot van deze bijdrage weer tekst van mij, Henk Lindner.

Ik vind het wel heel bijzonder! Er bestaan dus blijkbaar inderdaad databases met militaire loopbanen van Duitsers WO1!

Daarover sprak ik afgelopen week met een historisch onderlegde collega die bovendien handig kan googelen. Hij kwam met een aantal mailadressen waar je verzoeken voor informatie over militaire loopbanen kunt indienen. De personalia lijken dus niet compleet online te zijn gezet (zou zich ook moeilijk verdragen met de 'AVG' die we inmiddels hebben verzonnen ter bescherming van privacy), maar als je mailtjes stuurt krijg je kennelijk wel antwoord!

Tot zover voor vandaag. Morgen en overmorgen nieuwe fase van dit project: samen met Ageeth per auto (fietsen achterop) naar Oud Gastel, daar rondkijken en in de omgeving rondfietsen, en plezierig eten en overnachten. Zondagochtend gaat Ageeth dan weer naar huis, en ik per fiets richting Verdun.

Oh, en nog iets... Wallie attendeerde mij op een fout die ik maakte in verhaal 2. Licht schaamrood op mijn kaken... Ik zal de fout later onthullen en corrigeren, wordt vervolgd....

Theatervoorstelling Jean-Paul de Vries

1. Bert:
    19 augustus 2023
    Een mooi verhaal weer Henk. Fort Douaumond heb ik onlangs bezocht samen met Coen. De audiotour geeft veel info. Dat opa daar levend weggekomen is, is een godswonder. Ik heb pa overigens altijd gehoord over een buikwond in plaats van een neus wond.