10. Correcties, een aanvulling, en een Hitler-Poetin-Trump-analogie

25 augustus 2023 - Verdun, Frankrijk

Gisteren ben ik na 90 fietskilometers gearriveerd in Verdun. Ik was toen toch wel zo moe dat ik daarna niet tot veel anders meer kwam dan op tablet aanschouwen hoe Femke Bol glorieus wereldkampioen werd. Ageeth besloot om toch niet gisteravond al te komen, direct na een te lange werkweek, maar pas na nachtrust in de auto te stappen. Zij zal rond 13 u. vandaag arriveren. Nog geen verhalen nu over Verdun. Maar wel 'correcties, een aanvulling, en een Hitler-Poetin-Trump-analogie'.

1. Correctie. Ik gebruikte verkeerde spelling voor Wally, met excuus. 'Wally' wordt geschreven met 'y', niet met 'ie'. Correcties (9 x) doorgevoerd in verhaal nummer 3. Omdat Henri in een appje de 'y' schreef in de naam van zijn moeder, werd mijn vergissing me duidelijk.

2. Correctie. In verhaal nummer 2 heb ik een fout die Wally had ontdekt, gecorrigeerd. Nadat beide ouders van het gezin waarin Heinrich het jongste kind was, waren overleden, bleef hij niet wonen bij Leonhard (die was al jaren daarvoor overleden), maar bij Wilhelm, en hij verhuisde vervolgens mee met Lena. Ik had het opgeschreven zonder goed genoeg te kijken in de door Leo vertaalde biografie van Onkel Wilhelm, de broer van Heinrich, waar de feiten precies in genoemd worden.

3. Aanvulling op verhaal 3: waarom Heinrich naar Nederland emigreerde. Ik meende altijd begrepen te hebben dat de redenen dat Heinrich naar Nederland kwam, de ingestorte economie en de werkloosheid in Duitsland waren. Wally vertelde mij bij het bezoek aan haar en Roland (dd.16/8, verhaal 2), dat Heinrichs migratie vooral politiek gemotiveerd was: de toenemende invloed van Hitler. Dit kon ik op dat moment nog niet helemaal plaatsen. Ik meende dat Hitler pas in 1933 aan de macht gekomen was. Maar ik heb er nu Wikipedia op nageslagen. Hitler (1889-1945) was onderofficier in de Eerste Wereldoorlog, en vormde snel daarna zijn politieke ideologieën (of 'idiotiën'). Al in 1921 werd hij partijleider van de NSDAP. Het is dus ook chronologisch bezien heel goed mogelijk dat Heinrich de toenemende macht van deze Hitler totaal niet zag zitten, en daarom maar liever uitweek naar een van de weinige Europese landen die neutraal gebleven waren in de Eerste Wereldoorlog: Nederland. Wijs man, die Heinrich.

4. Hitler-Poetin-Trump-analogie. Het bovenstaand aangehaalde Hitler-lemma op Wikipedia geeft nog wel meer stof tot nadenken. Heinrich had het goed gezien door niet te willen blijven wonen in het land waar een oorlogshitser steeds meer aan macht won. Hitler maakte immers grote verhalen over zijn eigen betekenis voor Duitsland en de wereld, en zag kans om enorme massa's mensen mee te krijgen met zijn verhalen. Hij zweepte de mensen op om hem te geloven in zijn voorziene weg uit de diepe economische crisis waarin Duitsland na de Eerste Wereldoorlog verkeerde. Deze weg leidde tot de waanzin van een Tweede Wereldoorlog, zoals bekend. Je zou Poetin op dit moment als een onmachtige Hitler aan het eind van een toenemende terreurperiode kunnen zien. Poetin kan nu in het wereld-machtsspel bijna geen kant meer op, heeft zichzelf in hoekje geverfd. Binnenslands trekt hij nog aan de touwtjes en blijft hij nog zijn terreurmacht uitoefenen, getuige ook weer zijn waarschijnlijke moordopdracht op 'vriend' Prigozjin, die eergisteren uit de lucht geschoten lijkt te zijn. Mondiaal heeft Poetin geen enkele vriend meer over. Hij kan op 'de rode knop' van de kernwapens drukken om zoveel mogelijk chaos te creëren. Hopelijk is er op dat moment ook weer een koelbloedige Russische held die, net als in 1963 tijdens de Cuba-crisis, zo wijs zal zijn om te dan weigeren dat bevel uit te voeren. Of iemand schiet Poetin gewoon dood. Dat is waar ik al een tijdje op hoop, trouwens, en velen met mij natuurlijk. En Trump, ja Trump. Die kan waarschijnlijk niet zo erg worden als Hitler en Poetin. Trump zit ingekaderd in een stevig constitutioneel bestel, en bovendien, Trump is al oud. Maar als alles enorm tegenzit kan hij bijvoorbeeld wel de tweede Amerikaanse president worden die op een rode knop voor kernwapens zou kunnen gaan drukken, als 'held' tegen zijn voormalige 'vriend' Poetin. Heb je trouwens Oppenheimer al gezien? Enorme aanrader. Onderstaand tot slot de Wikipedia-alinea die mij inspireerde tot deze Hitler-Poetin-Trump-analogie.

Een alinea uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler:

"Een bewaard gebleven brief van hem [Hitler, HL] uit 1919 getuigt ervan dat toen al iets van een 'verlosser'-idee in hem aanwezig was; hij beschouwde zichzelf als de enige die Duitsland naar een 'wedergeboorte' kon leiden. In het openbaar profileerde hij zich aanvankelijk nog als 'trommelaar' die de massa's bijeen zou roepen. Ook later zei hij meermalen dat hij geloofde 'door het lot' te zijn voorbestemd voor zijn rol in de geschiedenis. In zijn laatste jaren versterkte die overtuiging zich alleen maar; het was Hitler of de chaos; hij vereenzelvigde Duitsland met zijn eigen levenslot. Hitler verklaarde vanaf 1919/1920 regelmatig dat genieën zoals hij hooguit eens per duizend of tweeduizend jaar geboren werden."

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bert:
    25 augustus 2023
    Hitler wa in wo1 geen officier maar onderofficier.
  2. Henk Lindner:
    25 augustus 2023
    Inderdaad Bert! Inmiddels verbeterd.